In april 2015 ben ik – Karen – Conceptstore NYHAVN gestart in het winkelpand in de Koningsstraat waar bijna 100 jaar Hensen bedrijfskleding heeft gezeten.
Hieronder lees je in het interview met De Zaak het verhaal over hoe ik hiertoe ben gekomen. De winkel is vernoemd naar de wijk Nyhavn in Kopenhagen. Kort daarvoor was ik met vriendinnen in deze oude haven, die nu weer helemaal hot en trendy is. Ik vind het leuk om een winkel naar een plek te vernoemen.
Ik herinnerde mij Nyhavn, wat ik een leuke plek vind, en het betekent nieuwe haven, wat Conceptstore NYHAVN voor mij en voor mijn klanten is.
Ook het duurzame vind je erin terug, omdat het een oude haven is die zich steeds vernieuwt. Bovendien vind ik het grafisch een mooi woord.
Interview De Zaak 2015
Wie: Karen de Vuijst
Zaak: Conceptstore NYHAVN (2015) in Haarlem
Was: communicatie-adviseur bij een bank
Adviseert: elke tien jaar het roer om te gooien
Is NYHAVN je droom die uitkwam?
“Eigenlijk is het wat ik altijd al wilde. Ik was begin 20 en fantaseerde met mijn vriendinnen over een groot pand met allerlei verschillende winkels onder één dak. De ene vriendin zou een kapperszaak beginnen, een ander wilde meubels opknappen en een volgende droomde van haar eigen sieradenwinkel. We waren redelijk ver met ons plan, een paar van ons hadden zelfs al een training bij de KvK gedaan. Maar uiteindelijk liep het stuk op geld. Of eigenlijk: het gebrek daaraan. Nu heb ik ons oude plan nieuw leven ingeblazen. Ik heb mijn eigen conceptstore waar ik onder andere meubels, sieraden en kleding verkoop én een espressobar run. Alles met een duurzaam tintje.”
Een nieuw begin!
“Hiervoor werkte ik als communicatie-adviseur bij een bank, tot ik in 2013 iets heel anders wilde. Ik wilde mijzelf herontdekken, via trainingen en workshops bij een outplacementbureau. Mijn oude droom kwam weer bovendrijven. Eerst wierp ik allerlei drempels voor mezelf op: geen geld, geen ervaring, kan ik dit alleen. Maar uiteindelijk waagde ik de sprong. Of mijn vriendinnen meedoen? Een van hen verkoopt haar duurzame sieraden in mijn winkel, de rest helpt me waar ze kunnen. Met meedenken, verbouwen en allerlei hand en spandiensten.”
Eng?
“Op het moment dat ik mijn handtekening onder het huurcontract zette, dacht ik wel even: o my god, wat heb ik nu gedaan? Maar ik ben meteen aan de slag gegaan, het is een ontzettend gaaf pand in hartje Haarlem en iedereen weet de winkel goed te vinden. Ik krijg zulke enthousiaste reacties van Haarlemmers én toeristen.”
Heeft het jou veranderd?
“Vroeger vond ik netwerken vreselijk. Bewust heb ik een outplacementtraject gevolgd bij een bureau dat juist uitgaat van de kracht van netwerken. De eerste keer dat ik een andere winkel in liep om een gesprekje met de eigenaar aan te knopen over het ‘hoe en wat’ van ondernemerschap vond ik doodeng. Nu stap ik gewoon op iemand af. Ik sta steviger in mijn schoenen. Twee jaar terug was het me niet zomaar gelukt, een eigen winkel beginnen. Nu heb ik er alle vertrouwen in. En dat alleen maar bevestigd door de leuke en enthousiaste reacties van klanten. Advies van Karen: elke tien jaar het roer omgooien!”